środa, 24 lutego 2021

Obrazkowy plan wydarzeń

 

Zdalne nauczanie trwa już niemal rok (z niewielką przerwą), a wciąż jest dla mnie trudne. Z jednej strony technicznie jest już znacznie lepiej, okrzepłam (zapewne jak wielu z nas), z drugiej wszyscy (uczniowie, nauczyciele, rodzice) zmęczeni już jesteśmy siedzeniem przed komputerem... Brakuje mi (nam?) normalnej rozmowy, przejścia między ławkami, naturalnych interakcji z uczniami. Nie potrafię (i nie chcę) prowadzić na lekcjach wykładu, a naprawdę niełatwo (a w niektórych klasach wręcz coraz trudniej) zaktywizować Młodych. Jedną z ciekawszych form (na szczęście wciąż możliwych) jest praca w grupach (jak dobrze, że są pokoje do rozmów w Teamsach) nad jakimś wspólnym projektem. Wczoraj z drugą klasą omawialiśmy nowelę Gloria victis. W ubiegłym roku punktem wyjścia były tworzone na lekcji komiksy (pisałam o tym tutaj), ale ponieważ niedawno robiliśmy komiksy o Wokulskim, zdecydowałam, że tym razem zrobimy to inaczej. Uczniowie w grupach tworzyli rysunkowy plan wydarzeń (każda grupa całość utworu). Pracowaliśmy na wspólnym dokumencie w Canvie. Tak, wiem, to nic innego jak od dawna znany przekład intersemiotyczny, tylko technicznie nieco odświeżony i dostosowany do zdalnego nauczania.  Poza stworzeniem planu poprosiłam, by uczniowie zastanowili się, co myślą o wizji patriotyzmu przedstawionej przez Orzeszkową. Praca w grupach trwała ok. 20 minut, potem wspólnie zobaczyliśmy efekt pracy (prezentację) i przeszliśmy do dalszego omawiania lektury. 
Wydaje mi się, że taka forma pracy spodobała się uczniom, pozwoliła im wykazać się kreatywnością i znajomością tekstu. Rozwiązanie proste (również w przygotowaniu - wystarczy stworzyć pustą prezentację, udostępnić ją uczniom i, jeśli jeszcze nie znają, pokazać podstawowe funkcje narzędzia) i dające się zastosować także przy innych tematach. 
(nie)przeciętna polonistka
Ala

7 komentarzy:

  1. Każda grupa miała swoją planszę/prezentację czy wszyatkie frupy pracowały nad jedną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prezentacja była wspólna, każda grupa miała swój własny slajd.

      Usuń
  2. Podoba mi się możliwość pracy zespołowej w Canvie. Pytanie czysto techniczne. Znam Canvę, ale nie pracowałam na niej grupowo. Tworzę pustą prezentację, czyli jak mam 5 grup to 5 slajdów. Wysyłam link całej prezentacji każdej grupie i oni pracują na swoim slajdzie? Widzą to, co robią inne grupy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, widzą... chociaż z doświadczenia wiem, że praca nad własnym projektem jest tak absorbująca, że nie "podglądają" pracy innych, dlatego później wspólnie oglądamy projekt.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź :)

      Usuń
  3. Trafiłam na Pani stronę przypadkiem. Jestem zachwycona! Wszystko jest wspaniałą inspiracją, wykorzystam materiały na zajęcia. Dziękuję, że poświęca Pani swój czas na tworzenie takich magicznych rzeczy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło... Proszę się częstować, korzystać i inspirować... Zapraszam do zaglądania :)

      Usuń