czwartek, 23 stycznia 2020

Odwracamy?


Zapewne wielu z Was słyszało o odwróconej lekcji, czyli sytuacji, gdy uczniowie przygotowują się do zajęć w domu, a w szkole rozwiązują zadań lub uczą się od siebie nawzajem (jeśli nie słyszeliście, to obejrzyjcie krótki film, prezentujący tę ideę - klik). Wciąż nie udało mi się poprowadzić w całości takiej lekcji, chociaż elementy tej metody wykorzystuję.
Były sytuacje, gdy robiłam odwróconą kartkówkę (uczniowie mieli podane odpowiedzi, a zadanie polegało na dopisaniu właściwych pytań). Moi uczniowie przygotowywali też sami sobie pytania do powtórkowej kapusty (więcej o metodzie tu), niedawno też grupa uczniów, która nie jechała na wycieczkę przygotowała quiz dla pozostałych uczniów (pisałam o tym tu).  To ostatnie zadanie bardzo spodobało się moim uczniom (i tym, którzy test przygotowywali, i tym, którzy go rozwiązywali). Dlatego postanowiłam z pomysłu skorzystać i w innych klasach. 

Okazja pojawiła się, gdy planowałam powtórkę z romantyzmu w klasie II. Na jednej z ostatnich lekcji poprosiłam uczennice, żeby przygotowały po 3 pytania z romantyzmu i do każdego cztery odpowiedzi (poprawną oraz trzy fałszywe). Uczennice oddawały mi pytania na kartkach, podejrzewając, że zrobię z nich kahoot. Ponieważ na nowo odkrywam quizziz, przygotowałam test w tej właśnie aplikacji. Okazało się, że oba pomysły były trafione. Po pierwsze - uczennicom bardzo spodobał się quizziz (i będę z niego teraz częściej korzystać). Po drugie - przygotowanie pytań do quizu powtórkowego przez uczniów było strzałem w dziesiątkę. Dziewczęta same zauważyły, że niełatwo je wymyślić (zwłaszcza niepoprawne, ale prawdopodobne odpowiedzi), dodatkowo myśl, że to koleżanka przygotowała dla mnie pytanie też była mobilizująca w czasie rozwiązywania (pojawiały się westchnienia: "kto coś takiego wymyślił"?). 
Z odwróconych quizów będę jeszcze korzystać. Przygotowujemy się do omawiania "Lalki". Tym razem, zamiast kartkówki na wejście i zamiast lekturowej mapy myśli zadaniem dziewcząt jest przesłanie mi 5 pytań z lektury. I to będzie później quiz na początek. Maturzyści też się dopytują o taki rodzaj zadania. 
A Wy? Odwracacie swoje lekcje? Jakie macie w tym względzie doświadczenia? Co Wam się sprawdza?
(nie)przeciętna polonistka
Ala

2 komentarze:

  1. Odwracam.Bardzo lubię Quizizz, uczniowie też. A co robisz z banalnymi, płytkimi pytaniami uczniów i tymi powtarzającymi się? Walczę z tym...
    Gosia

    OdpowiedzUsuń
  2. Powtarzające się pomijam (70% uczniów zapytało, gdzie Wokulski poznał Łęcką). Banalne też. I komentuję, że to brak szacunku dla kolegów. Uczymy się układania takich pytań, więc mamy prawo do pomyłek... Ufam, że będzie lepiej :)

    OdpowiedzUsuń