Kilka lat temu stworzyłyśmy z koleżanką program zajęć dodatkowych: "Świadomość językowa". Jest on przeznaczony dla maturzystów i obejmuje powtórzenie wszystkich zagadnień językowych, które ujęte zostały w podstawie programowej. I od kilku lat z kolejnymi klasami prowadzę te zajęcia. Formuła jest taka, że po zajęciach teoretycznych przychodzi czas na praktykę. Dzisiaj ćwiczyliśmy określanie dominującej w danym tekście funkcji językowej, a także przekształcenia tekstów, właśnie z uwzględnieniem zmiany tej funkcji. Poza tradycyjnymi ćwiczeniami (zaczerpniętymi z testów czytania ze zrozumieniem) sięgnęłam po niezawodne karty dixit.
Ćwiczenie pierwsze
Każdy z uczniów wylosował jedną kartę. Zadanie polegało na stworzeniu takich opisów karty, w których dominować będą kolejno funkcje: informatywna, ekspresywna, impresywna i poetycka. Po stworzeniu każdego z opisów uczniowie czytali je głośno, wspólnie dokonywaliśmy ewentualnej korekty.
Ćwiczenie drugie
Uczniowie zobaczyli jedną kartę dixit (inną niż te, które wylosowali wcześniej). Na małych karteczkach mieli wykonać opisy, w których dominować będzie jedna z czterech wymienionych wcześniej funkcji (każdy sam decydował która).
Następnie zebrałam kartki i odczytywałam opisy, a zadanie uczniów polegało na określeniu dominującej funkcji.
Na koniec rozdałam uczniom losowo kartki z ich opisami. Tym razem znów chodziło o przekształcenie opisów w taki sposób, by dominowała inna niż pierwotnie funkcja językowa. Zapewne można wymianę powtórzyć kilka razy, nam zabrakło już czasu.
Obie formy pracy z kartami okazały się dosyć atrakcyjne, uczniowie pracowali chętnie (mimo że była to 9 godzina lekcyjna) i wydaje się, że dosyć sprawnie ćwiczyliśmy zdobyte umiejętności.
(nie)przeciętna polonistka
Ala
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz