poniedziałek, 15 kwietnia 2019

W parach o środkach stylistycznych

Co chciałbyś powtórzyć przed maturą?
W ubiegłym tygodniu zapytałam (za pomocą aplikacji answergarden)  maturzystów, co chcieliby jeszcze powtórzyć przed maturą (zostało nam 5 lekcji). Ponieważ wśród propozycji znalazły się również środki stylistyczne, na dziś przygotowałam szybką powtórkę z tego właśnie zakresu. Tradycyjnie już chciałam, żeby Młodzi byli jak najbardziej zaangażowani, żeby praca była intensywna i efektywna. Oto co przygotowałam (zmodyfikowany pomysł z jednej z grup nauczycielskich, niestety, nie pamiętam, kto o tym pisał, jeśli autor to czyta, proszę, by się ujawnił). 


Uczniowie podczas całej lekcji pracowali w parach (mogli dobrać się dowolnie). Każda para otrzymała ode mnie kartkę, z zapisaną na środku nazwą jednego środka stylistycznego (schemat jak na zdjęciu). 
Pierwsze zadanie polegało na tym, by w prostokącie z nazwą środka napisać jego definicję (uczniowie mogli skorzystać ze Słownika teorii literatury). Następnie pary wymieniły się kartkami. Teraz zadanie polegało na tym, by w jednym z czterech pól zapisać przykład danego środka stylistycznego  wyszukany w tekstach umieszczonych w podręczniku (mam szafkę z podręcznikami z wszystkich lat). Po wykonaniu zadania pary znów wymieniały się kartkami, uzupełniając kolejne pole. I tak aż do zapełnienia wszystkich. 
Oczywiście, jak łatwo się domyślić, następnie rozcięliśmy kartki wzdłuż linii. Zebrałam osobno prostokąty z nazwami środków i osobno puzzle z przykładami. Puzzle rozłożyłam na stoliku. Każda para dostała zaś jeden środek stylistyczny. Ostatnie zadanie polegało na odnalezieniu wśród puzzli tych, które pasują do wylosowanego środka. Nawet nie zauważyliśmy, kiedy minęło 45 minut. Zostały jeszcze cztery lekcje... 

(nie)przeciętna polonistka
Ala



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz