![]() |
OGRÓD MOTYWÓW |
Myślę, że wielu polonistów uczących w liceach ma podobny dylemat do mojego. Z jednej bowiem strony przez trzy lata program nauczania uwzględnia proces historyczno-literacki. Natomiast z drugiej, formuła matury (szczególnie ustnej) wymaga od abiturienta zupełnie innego sposobu myślenia - musi w stosunkowo krótkim czasie znaleźć literackie realizacje motywu. A część z tematów, to zagadnienia wcale niełatwe. Jak zatem przygotować do tego uczniów? Postanowiłam pracować z motywami już od pierwszej klasy. Oczywiście im bliżej matury, tym praca wokół motywów jest intensywniejsza. Dziś o kilku moich pomysłach związanych z motywami (i tę regularną, systematyczną, i tę intensywną przedmaturalną).
ZESZYT MOTYWÓW
To pierwsze spotkanie moich uczniów z motywami. Pracują tak przez całe liceum. Na początku pierwszej klasy licealiści zakładają zeszyty motywów, w których robią notatki z przeczytanych tekstów (nie tylko lektur) lub obejrzanych filmów. Kontroluję ich pracę dwa razy w roku (zawsze w styczniu i maju). Umawiam się uczniami, że za każdym razem ma być co najmniej dwadzieścia nowych wpisów. Nie daję ocen za to zadanie. Tłumaczę (z różnym skutkiem), że to ich inwestycja (czasu i pracy) w maturę. Większość docenia krótko przed egzaminem, gdy zeszyt motywów jest świetną powtórką.
KARTKÓWKI Z MOTYWÓW
Kartkówki z motywów piszemy od klasy drugiej. Zaczynamy od serii pięciu kartkówek (umawiamy się na jeden dzień tygodnia - tym razem to był czwartek i piszemy kartkówki przez 5 kolejnych tygodni). Kartkówka jest krótka (7 minut), zadaniem uczniów jest wypisanie pięciu realizacji wskazanego przeze mnie motywu (cztery przykłady mają być literackie, jeden z innej dziedziny kultury). Uczniowie dostają ocenę po pięciu kartkówkach. Zauważam, że ilość otrzymywanych punktów wzrasta z kolejnymi kartkówkami - Młodzi po prostu nabierają wprawy w takim myśleniu.
Później piszemy jeszcze podobną dużą kartkówkę - zadanie jest właściwie takie samo, ale uczniowie mają opracować pięć motywów.
POWIEDZ MOTYW, ABY WYJŚĆ

OGRÓD MOTYWÓW
O ogrodzie motywów przeczytałam w ubiegłym roku na którymś polonistycznym blogu (nie pamiętam niestety, gdzie - przepraszam). Pomysł trochę zmodyfikowałam. Uczniowie, wchodząc do klasy, otrzymali ode mnie kolorowe kartki z pięciopłatkowymi kwiatkami, każdy wylosował też (z kart GWO) motyw, który wpisał w środek kwiatka. Następnie na jednym z płatków uczniowie mieli zapisać literacką realizację motywu. Po wykonaniu tego zadania uczniowie wymienili się kwiatkami i teraz na kolejnym płatku mieli dopisać kolejną literacką realizację, po czym nastąpiła kolejna zmiana i tak aż do wypełnienia wszystkich płatków. Chodziło mi o to, by Młodzi zetknęli się z możliwie wieloma motywami. Następnie kwiatki wycięto i przykleiliśmy je do łodyżek (patyczki do szaszłyków). Znów uczniowie wymienili się kwiatkami. Dostali teraz listki, na których mieli sformułować temat maturalny, który uwzględniałby dany motyw. Po przyklejeniu listków kwiaty trafiły do doniczek, a w klasie mamy dodatkową dekorację.
BINGO

A jak Wy, pracujecie z motywami. Podzielcie się, proszę, inspiracjami.
(nie)przeciętna polonistka
Ala
Bardzo ciekawe pomysły i narzędzia. Wykorzystam, za pozwoleniem,ogród motywów w gimnazjum przed egzaminem :)
OdpowiedzUsuńDziękuję :) Jak najbardziej proszę korzystać :)
Usuń