Powoli rusza już sezon przedmaturalnych powtórek. Rozpoczęliśmy je od nietypowej lekcji
w pracowni informatycznej. Każdy z uczniów wylosował własną instrukcję do zadania, które polegało na opracowaniu jednego z tekstów literackich, jakie do tej pory omówiliśmy (tytuły utworów były ukryte pod zdrapkami, co podniosło atrakcyjność losowania). Praca uczniów przebiegała w 3 etapach. Najpierw mieli "otagować" lekturę, czyli zrobić listę słów kluczy danego tekstu. Uczniowie mieli możliwość korzystania z internetu, wzajemnych konsultacji czy mojej pomocy.
w pracowni informatycznej. Każdy z uczniów wylosował własną instrukcję do zadania, które polegało na opracowaniu jednego z tekstów literackich, jakie do tej pory omówiliśmy (tytuły utworów były ukryte pod zdrapkami, co podniosło atrakcyjność losowania). Praca uczniów przebiegała w 3 etapach. Najpierw mieli "otagować" lekturę, czyli zrobić listę słów kluczy danego tekstu. Uczniowie mieli możliwość korzystania z internetu, wzajemnych konsultacji czy mojej pomocy.
Następnie, korzystając ze strony https://wordart.com/, należało stworzyć z owych słów kluczy chmurę wyrazową. W instrukcji znalazła się taka wskazówka: "Pomyśl, czy kształt
chmury nie mógłby w jakiś sposób nawiązywać do treści lektury." Muszę przyznać, że kreatywność uczniów w tym zakresie przerosła moje oczekiwania. Prace, które powstały, były naprawdę przemyślane, niezwykle ciekawe, a skojarzenia bardzo bogate.
Na koniec gotowe chmury wyrazowe zostały umieszczone na padlecie. Każdy z uczniów mógł zobaczyć efekt pracy kolegów. W przyszłym tygodniu wydrukowane chmury trafią na naszą gazetkę klasową (mam też przeczucie, że pojawią się jeszcze na zajęciach).
Zapytałam później Młodych, co sądzą o takich zajęciach. Dziewczyny stwierdziły: "Nie dość, że interaktywnie, ciekawie, to jeszcze zostaje w pamięci. Oby więcej takich", "Większość z nas starała się w tym zawrzeć najważniejsze informacje, więc w ten sposób zyskujemy świetną bazę z lekturami". Ucieszyło mnie to, że odczytali cele, które sobie założyłam. Padlet będziemy jeszcze uzupełniali, o kolejne teksty, ale już teraz jest imponujący - możecie go zobaczyć tutaj. Budowanie wspólnej bazy wiedzy, okazało się ciekawym doświadczeniem, będziemy jeszcze w ten sposób pracować.
(nie)przeciętna polonistka
Ala
Dobry wieczór! Świetny pomysł! Czy może Pani określić, ile godzin lekcyjnych zajęło to zadanie uczniom?I jak stworzyć takie profesjonalne instrukcje, zdrapki?
OdpowiedzUsuńTo była jedna godzina lekcyjna, wystarczyła w zupełności. Zdrapki można kupić na allegro: http://tnijurl.com/fdfb08c99a73/ są też na aliexpressie, ale tych chińskich nigdy nie wypróbowywałam.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam!
UsuńDziękuję i pozdrawiam również!
UsuńMoże się przyda ?
OdpowiedzUsuńZachęcam do wypróbowania :)
Usuń