poniedziałek, 30 lipca 2018

Karty bohaterów


Wakacyjny odpoczynek sprzyja pojawianiu się nowych pomysłów 
(i odświeżaniu starych) jest też trochę więcej czasu na przygotowanie się do ich realizacji (oj... jak ja się potem w czasie roku cieszę, że coś zrobiłam wcześniej).
I tak powstał prototyp kolejnego narzędzia pracy... Wymyśliłam sobie karty bohaterów literackich. Pomysł jest taki, żeby uczniowie współtworzyli to narzędzie. I bardzo chcę, żeby można je było wykorzystywać wiele razy.

Szablon już przygotowałam (wyszedł całkiem zgrabnie, choć muszę jeszcze kupić lepszy papier). Pierwszy raz zamierzam kart użyć 
w pierwszym tygodniu września na lekcjach powtórkowych. Każdy uczeń wylosuje kartę z bohaterem omawianej w poprzednim roku lektury. Jego zadaniem będzie wypełnienie minicharakterystyki, czyli kim dana postać jest ("trzy słowa o"), zalety, wady oraz w jakich tematach/motywach można ją wykorzystać). Wspólnie zdecydujemy, jak wypełnić pole ostatnie, to znaczy spróbujemy określić czy to bohater pozytywny (+), negatywny (-), dynamiczny (->) czy też ambiwalentny (?). Tak przygotowane karty zbiorę i zalaminuję (Trwałość przede wszystkim!). Lekcja powtórkowa gotowa! 

Wraz z omawianiem kolejnych lektur zbiór kart będziemy sukcesywnie powiększać.

Co później? Wydaje mi się, że możliwości będzie sporo... Można będzie jako rozgrzewkę dla umysłu na początku lekcji wylosować kartę i zagrać w taboo (to co na karcie, to zakazane). Można wylosować trzy karty 
i ułożyć temat wypracowania, w którym wykorzystamy te postaci. Można, losując dowolne karty, tworzyć spotkania tych bohaterów... Wydaje mi się, że pomysły na kolejne zastosowania jeszcze przyjdą...

Jeśli macie ochotę wykorzystać pomysł, szablon znajdziecie tutaj

(nie)przeciętna polonistka
Ala

8 komentarzy:

  1. Świetny pomysł! Chętnie wykorzystam 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Proste, a efektywne i efektowne.To mi się podoba!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ty to masz pomysły! Czytam sobie do momentu wypełnienia i myślę, co teraz?! A tu proszę :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy to będzie praca na lekcji? Pomysł świetny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, zakładam, że będziemy na jednej z pierwszych lekcji we wrześniu karty uzupełniać...

    OdpowiedzUsuń