czwartek, 17 czerwca 2021

Szukamy środków stylistycznych

 

Bardzo się cieszę, że mogę już pracować normalnie w szkole, bez pośrednictwa Temasów, patrzeć na zaangażowanie uczniów i wymyślać nowe sposoby na pobudzenie ich aktywności. Na jedną z ostatnich lekcji przyniosłam 40 jajek w czterech wytłaczankach. Oczywiście nie były to jajka prawdziwe, a jedynie pojemniki z jajek niespodzianek (wiele znajomych dzieci zbiera je dla mnie, bo "ciocia Ala do szkoły potrzebuje").  No, ale po kolei... 

W 40 jajkach niespodziankach umieściłam kartki z nazwami 40 środków stylistycznych, a jajka ukryłam w całej klasie. Każda z 4 grup dostała pusty pojemnik i miała zapełnić go znalezionymi jajkami. Absolutnie wszyscy się zaangażowali w poszukiwania. Kolejnym krokiem było otwarcie jajek. Każda z grup miała wyjaśnić, czym jest dany środek stylistyczny i znaleźć w przyniesionych przeze mnie tomikach poezji przykłady jego użycia. Uczniowie korzystali ze słowników, ale też własnej wiedzy (przecież od lat literaturę analizują i potrafią wiele z nich zdefiniować). Pod koniec tej części lekcji grupy miały możliwość wymienienia się nawzajem notatkami (w ten sposób powstał nasz własny słownik terminów literackich). Zapytałam w tym momencie uczniów, dlaczego zaczęliśmy tak dziwnie -  od szukania jajek. Jedna z uczennic bezbłędnie stwierdziła: "bo one są wszędzie, prawda i możemy ich szukać zawsze". Dodam tylko jeszcze jeden element wyjaśnienia - jajka były ukryte tylko pozornie, nie trzeba było otwierać szafek i szuflad, by je znaleźć, trzeba było tylko uważnie patrzeć. Podobnie jest ze środkami stylistycznymi - one są, potrzeba jedynie naszej uważności. 

Zwieńczeniem lekcji była gra "połącz cztery", zrobiona w nowym szablonie genial.ly, pozwalająca na utrwalenie wiadomości z zakresu teorii literatury. Uczniowie grali w parach, na własnych urządzeniach. Ja mogłam jedynie obserwować, jak jeszcze sprawdzają informacje, szukają właściwych odpowiedzi i cieszą się z każdego zdobytego punktu (gra do wykorzystania poniżej, mam przeczucie, że nie będzie to ostatnia wersja, jaką stworzę). 
To była lekcja bardzo intensywna, z solidną pracą uczniów, ale też z wieloma elementami zabawy. I o to chyba chodzi! 

Pozdrawiam Was już niemal wakacyjnie
(nie)przeciętna polonistka
Ala



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz