czwartek, 30 sierpnia 2018

Formalności na początek...


Bardzo nie lubię pierwszych wrześniowych lekcji – i to wcale nie dlatego, że oznaczają koniec wakacji. Dlaczego więc? Bo nie znoszę formalności… A początek roku to konieczność zapoznania uczniów z wymaganiami edukacyjnymi, zasadami oceniania (PSO), listą lektur… Pamiętam z czasów szkolnych, jaka to była nuda. A nudy nie znoszę! Bardzo starannie przygotowuję się zatem do tych pierwszych lekcji. W tym roku pomysłów jest kilka…

Przedmiotowy System Oceniania
To ważny dokument. Prawo oświatowe zobowiązuje nas do zapoznania z nim uczniów (i rodziców) na początku roku szkolnego. Zawsze czytałam ten dokument i komentowałam… W tym roku chcę to zrobić nieco inaczej… Najważniejsze zasady narysowałam i wywieszę na gazetce. Dla uczniów przygotowałam też qr-kod do wklejenia do zeszytu – po zeskanowaniu wyświetli się cały tekst, tak by każdy mógł w dowolnym momencie do tego wrócić.

Test czujności
Mimo wszystko omawianie wymagań i PSO trochę potrwa. Zaplanowałam (zainspirowana pomysłem z jednej z grup na fb) przeprowadzenie testu czujności grupy. O co chodzi? Każdy z uczniów otrzyma na początku lekcji tajną karteczkę z poleceniem. Polecenia wynikają jedno z drugiego ( u mnie: zaczyna się tak: „Gdy pani Ala powie: „No to zaczynamy!” wstań i powiedz: „Za rok znów będą wakacje” / Gdy usłyszysz: „Za rok znów będą wakacje”, zaklaszcz dwa razy w dłonie./ Gdy ktoś dwa razy zaklaszcze, krzyknij: „hurra!”). Cały test do pobrania tutaj. Planuję powiedzieć „No to zaczynamy” mniej więcej w połowie omawiania PSO - mam nadzieję, że wtedy samo się potoczy.  Myślę, że uczniom spodoba się taki właśnie przerywnik. Część poleceń to też minipowtórka. Mam przeczucie, że będzie wesoło.

Lista lektur
Nie znoszę dyktowania… Listę lektur podawałam już w najróżniejszy sposób (były np. wykreślanki czy różne szyfry). W tym roku wymyśliłam coś zupełnie nowego. Przygotowałam dla każdego ucznia zakładkę do książki z inspirującym cytatem (każda zakładka jest nieco inna - dokładnie jak moi uczniowie). Na każdej zakładce jest też niespodzianka – zdrapka. A pod nią… qr-kod z listą lektur na ten rok. Mam nadzieję, że ten drobiazg będzie miłym gestem na początek roku, a że zdrapka zrobi tzw. efekt wow, jestem pewna.

Pierwsze lekcje są ważne, nie tylko ze względu na wszystkie formalności. Przede wszystkim ze względu na efekt pierwszeństwa. Dobry początek zapowiada dobry rok.  A Wy? Co planujecie na początek?
(nie)przeciętna polonistka
Ala

18 komentarzy:

  1. Ala, bardzo podoba mi się pomysł zakładek ukrytych pod qr kodem. Może nie w tym roku, ale w przyszłym tym z pewnością skorzystam. Tak trzymaj!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pani Alu, pilnie obserwuję Panu pomysły, jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! Proszę się inspirować i dzielić swoimi pomysłami....

      Usuń
  3. Świetne pomysły, jestem ciekawa, jak wykonać zdrapkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są podobno domowe sposoby, ale ja kupiłam gotowe naklejki-zdrapki na allegro: https://allegro.pl/uzytkownik/Delta-8/biuro-i-reklama?order=m

      Usuń
  4. Super pomysł, podkradnę. Jestem polonistką i matematyczną, w tym roku uczę tylko matematyki, dlatego zamierzam przerobić test czujności na wersję matematyczną. Pani Alicjo, czy Pani przypadkiem nie kończyła filologii na Uniwersytecie Śląskim (jak ja)? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Dobrej zabawy życzę :)I ma Pani rację - kończyłam UŚ :)

      Usuń
  5. Są specjalne mazaki albo farby, żeby powstała taka zdrapka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam naklejki na allegro: https://allegro.pl/uzytkownik/Delta-8/biuro-i-reklama?order=m Są też na chińskim aliexpressie (nieco niższa cena, ale nie znalazłam wyboru rozmiarów, no i dłuższe znacznie oczekiwanie).

      Usuń
  6. Wspaniałe pomysły, gratuluję kreatywności.

    OdpowiedzUsuń