piątek, 8 stycznia 2021

Wrzucić lekturę na Netfix?


Uzupełniona przez moich uczniów zapowiedź serialu

W 2018 r. bardzo się napracowałam, przygotowując lekcję wstępną dotyczącą "Pana Tadeusza" - o fabule na klamerkach przeczytacie 
tutaj. Po zajęciach, które były całkiem udane, schowałam materiały do pudełka, licząc na to, że będę z nich mogła skorzystać jeszcze wielokrotnie. Tymczasem... Nadszedł rok 2020 i wszystko się zmieniło... W nauczaniu zdalnym klamerki okazały się bezużyteczne, podobnie jak gra timeline w oparciu o tytuły ksiąg. Nad zajęciami wstępnymi o lekturze trzeba było myśleć od nowa. 
Z brakiem możliwości użycia timeline poradziłam sobie dosyć łatwo - z pomocą przyszedł Wordwall (jedna z moich ulubionych aplikacji nauczania zdalnego), w którym przygotowanie gry zajmuje dosłownie kilka minut. Oto efekt:


No, ale co dalej? Tutaj już pomysłu na aktywność uczniów nie miałam. I wtedy w jednej z grup nauczycielskich znalazłam wpis Jolanty Majkowskiej z absolutnie świetnym rozwiązaniem - rozpisaniem lektury na odcinki serialu w serwisie Netflix.  Autorka zaproponowała swoim uczniom taką właśnie pracę nad "Syzyfowymi pracami". Gdy tylko zobaczyłam przygotowaną prezentację, wiedziałam, że to jest to! Pani Jolu, bardzo dziękuję za inspirację!

Szablon prezentacji

Dostosowałam jedynie szablon (udostępniam tu, aby skorzystać trzeba skopiować do swoich zasobów), zakładając, że każda księga to jeden odcinek serialu. I właściwie na tym moja rola się zakończyła. Uczniowie, którym udostępniłam link do edycji, w małych grupach pracowali nad opracowaniem poszczególnych ksiąg. Zadaniem było dobranie ilustracji do każdego z "odcinków" oraz napisanie kilkuzdaniowego streszczenia. Jedna z grup miała też za zadanie napisanie zapowiedzi całego serialu (pierwszy slajd).  Dzięki możliwości wspólnej pracy nad jednym dokumentem wszystko działo się w czasie rzeczywistym i mogliśmy obserwować postępy w pracy. Było intensywnie i ciekawie, a lekcja... skończyła się za szybko. 

Pozdrawiam Was serdecznie,
życząc w nowym roku wielu zachwytów
 i prawdziwego odpoczynku w
 drugim tygodniu ferii. 

(nie)przeciętna polonistka
Ala 

4 komentarze:

  1. Mam pytanie, jak uczniowie pracowali? W domu? W czasie lekcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W czasie lekcji, byli podzieleni na grupy (pokoje w Teamsach). Każda grupa zajmowała się jedną księgą. Można było oczywiście po zajęciach poprawić swoją pracę. Na kolejnej lekcji wspólnie przejrzeliśmy (i poprawili) całość.

      Usuń
    2. Jedna godzina pracy wystarczyła uczniom?

      Usuń
    3. Większości grup tak, dwie kończyły po zajęciach (ale tam było tak, że zrobili wspólnie na brudno i później tylko wstawiali do prezentacji). Nie ingerowałam w ich organizację pracy.

      Usuń